Saturday 29 March 2014

Aku Batu



Aku suka bila akhawat 'unfriend' kat alam maya.
Tapi aku harap kita masih lagi ada hubungan kawan kerana Allah.
Ini alasanmu.

1. Layanlah lelaki seperti manusia bukan seperti 'batu'.Mereka juga punya perasaan dan ingin 'dilayan seperti manusia'.Dengan syarat 'Tolong hadkan urusan' dan 'kurangkan pintu komunikasi'.Selagi boleh rujuk 'sesama wanita',rujuk dengan mereka.

2. Dalam Islam kita diajar sendiri bagaimana cara-cara berurusan dengan 'lawan jantina' agar tidak terbuka pintu fitnah.

3. 'Sombong' dan 'Mahal' dua benda yang berbeza.

Aku tersentap.Dalam lubuk hatiku,ada part yang setuju,ada part yang tidak setuju.Kenapa wahai hati?Tersentap?Nak jadi ikhwah yang 'mahal' dengan 'unfriend' semua akhawat-akhawat di alam maya?

Setuju.

1. Nak elak fitnah.Bila keluar noti birthday,mesti rasa nak wish.
2. Nak jaga ikhtilat.Kebanyakan zina berlaku dengan perkenalan di alam maya.
3. Tak nak gambar aku di alam maya ditatap dan disebarkan oleh akhawat.
4. Perangai 'gila-gila'ku hanya untuk kawan sejantina sahaja.

Tidak setuju.

1. Aku boleh mengikuti perkembangan atau dakwah mereka.
2. Terlalu ekstrem.Kami(ikhwah) terasa hina bila dianggap sebagai 'batu'.Batu hanya untuk disepak dan diterajang.Tidak mempunyai perasaan.Tapi bila nak 'musyrif',cari kami.Bila nak pindah rumah,cari kami.Bila nak kahwin,cari kami.Ok,itu sahaja matlamat kami di atas dunia ni.
3. Masalah kamu dengan ikhwah yang bermasalah dulu,jangan babitkan kami semua.Jika semua ikhwah itu keji,hina dan jahat,bagaimana dengan ayahmu?abangmu?adikmu?'Semua lelaki atas dunia ni,semua sama'kah?

Sesungguhnya,kami ikhwah perlukanmu wahai akhawat.
Kami(ikhwah) ada ibu untuk dijaga dan ditaati.Dia pintu syurgaku.

Dan kamu ada suami mu.Lagi tinggi ketaatanmu kepadanya berbanding ayahmu dan ibumu selepas bernikah.
Dan kamu akan ada anak lelaki dimana kamu akan jadi pintu syurganya.

Dan untuk ajnabi dan bukan mahram.Mereka semua tiada hak,kecuali menjadi daie.Aku belajar daripada mereka.
Berkawan itu boleh.Tapi tolong jaga ikhtilat.

Sebenarnya,kamu nak jadi 'mahal' ke 'sombong'?
Jika mahal,semua mampu membelinya tapi memerlukan masa.
Jika sombong,you have my disrecpet sis.

Sayangnya,kamu tidak faham apa itu 'ikhtilat'.

Yang benar,
-batu-

No comments:

Post a Comment