Monday 24 March 2014

Jambang Itu Seksi


"Potong pendeklah misai dan biarkanlah (peliharalah) janggut." (HR. Muslim no. 623)

"Selisilah orang-orang musyrik. Potong pendeklah misai dan biarkanlah janggut. "(HR. Muslim no. 625)

"Beliau shallallahu 'alaihi wa sallam memerintahkan untuk memotong pendek misai dan membiarkan (memelihara) janggut." (HR. Muslim no. 624)

"Pendekkanlah misai dan biarkanlah (perihalah) janggut dan selisilah Majusi." (HR. Muslim no. 626)



Janggut.Atau 'orang putis' kata, "hair that grows around a man's chin and cheeks".Zaman sekarang,orang selalu 'judge' orang yang berjambang atau berjanggut itu kolot,tidak kemas,pengotor,pengganas dan banyak lagi pandangan negatif.Kalau orang yang tiada jambang atau licin mukanya tanpa sebarang bulu,dikatakan kemas,jambu,bergetah,pembersih dan sebagainya.

Tapi lupakah atau tidak tahukah kita bahawa berjambang atau berjanggut itu salah satu sunnah Rasulullah s.a.w.Kita dah didoktrin sejak kecil lagi oleh musuh-musuh Islam yang semua sunnah Rasulullah itu kolot,tak 'updated' dan pelbagai lagi pandangan negatif.Mereka membawa dan mengagungkan pula 'sunnah' mereka yang menentang agama Islam.

Bila ditanya 'Nak masuk syurga ke neraka?' mesti ramai yang akan jawab 'Syurga'.Tetapi menentang dan tidak ikut ajaran penghulu Syurga iaitu Nabi Muhammad s.a.w.Begitulah realiti umat Islam zaman sekarang,nak ganjaran besar tapi tak nak berkorban.

Setiap amalan yang menurut sunnah nabi,semua boleh pahala.Dan antara sunnah yang paling mudah ataupun yang memerlukan kudrat yang besar,ialah menyimpan janggut atau jambang.Biarkan ia tumbuh subur.Ana pernah terdengar ceramah UAI,sehelai janggut,seorang bidadari.Pergh,biarkan sehelai janggut tumbuh dah dapat seorang bidadari.Bak kata orang,"Ai,senang buat duit nampak".Ye,Allah itu Maha Pemurah.

Ana pernah terbaca dalam satu artikel,janggut lelaki boleh menyuburkan peranakan perempuan."Macam mane?Takde kaitan langsung janggut dengan kesuburan perempuan".Itulah benda yang mula-mula terlintas semasa baca tajuk tu.Bila dah baca isinya,baru tahu dia ada kaitan dengan hormon dan sebagainya.Ana tak pandai nak cerita sebab ana tak 'terror' dalam bidang kesuburan permpuan dan lagipun jodoh ana belum tiba lagi.Hehe.

"Wa cerita kat lu,lelaki berjambang lagi 'hensem' dari budak muka jambu.Cair.".Itulah jawapan akhawat bila ditanya, 'Hensem tak ikhwah berjambang atau berjanggut?'.Kecantikan atau ke'handsome'an seorang itu subjektif dan pelbagai bagi setiap orang.So,pikir-pikirlah sendiri.


No comments:

Post a Comment